Taistelua pakkasta vastaan

by Eliisa on keskiviikko 6. tammikuuta 2010



Olen edelleen, vielä ja toistaiseksi kotikotona. Täällä on hirmuiset pakkaset päällänsä, ja minä yritän pitää vanhan vetävän talomme putkia sulana. Olen valuttanut vessan hanaa nyt kolmen tunnin ajan, puolen tunnin välein. Joka kerta pelottaa avata hana: mitä jos sieltä ei tulekaan mitään.

Kerran, kun olin pieni, kävi juuri näin. Avasin keittiön hanan valuttaakseni vettä, mutta sieltä ei tullut tipan tippaa. Sydäntä kouraisi ja tiesin heti mistä on kyse. Äitikin taisi säikähtää, sillä toimimme heti: minä hain föönin ja äiti poisti keittiön kaapista lattian. Niin me siinä yksissä tuumin pienellä äänekkäällä hiustenkuivaimellamme sitten lämmiteltiin kylmästä kärsiviä putkia - sisäilmalämmittimen huokaillessa vessan lattialla.

Nykyään huolena on enää vessan putket, sillä pesuhuoneremontin yhteydessä keittiön ja pesuhuoneen väliset putket nostettiin lattian alta ylös, huoneen puolelle lämpimään ja turvaan. Että eteis- ja vessaremonttia odotellessa. Ihan vaan, jotta ei se ainakaan vatsahaavaa aiheuttaisi isälle ja äitille.

Ostin äitille kukkia ruokakaupassa käydessä - äitin tilille, mutta kuitenkin. Saaja tuli iloiseksi. Ja minäkin.